Sunday 10 December 2017

Vandringar runt Glenorchy

När jag kom ner till Glenorchy var det regnigt och grått, en morgon hade vi till och med snö bara ca 100 meter från sjönivån!
Några enstaka dagars fint väder ledde dock till några dagsvandringar:

Utsikt över Rees Valley sett från Invincible Mine

Lake Sylvan sett från nord-öst

Rockburn Shelter, möjligtvis är det Mt Earnslaw man ser

Som ovan


På väg upp till Scotts Creek



På väg upp till Scotts Creek

Scotts Creek

Men så fort det lite mer långvariga fina vädret kom gick jag Greenstone-Caples leden vilken jag började på Glenorchy sidan från slutet av en grusvägen som går förbi Kinloch Lodge. Vandringen går in i Caples dalen, över McKellar Saddle och sen brant ner till Lake McKellar och vidare ner i Greenstone dalen tillbaka till parkeringen.

Kan vara Greenstone leden, och jag står på Caples leden

Lite mossa

Caples Valley, tidig morgon (well 8 i alla fall)

McKellar Saddle

McKellar Saddle, mellan mig och de vita bergen ligger Lake McKellar i en djup dal 

Nära Lake McKellar

McKellar Hut

Greenstone Valley

Greenstone Valley
Greenstone Valley

Greenstone Valley
Greenstone Valley sett från vägen till Taipo Hut

Jag gjorde dessutom en sidetrip till Taipo Hut som ligger på en led som går vidare till Lake Mavora (som för övrigt var där Frodo och Sam lämnade de brödraskapet). Landskapet ändrades dramatiskt och det var maffigt att sitta där och se solen gå ner och ha en stuga helt för sig själv. Detta var del av Te Akaroa trail som är en uber vandringsled som går från den nordligaste spetsen på norra ön till Bluff i södra ön. Träffade ett par amerikaner som gjorde vandringen (bara södra ön) och de hade varit ute i två månader och hade nu två veckor kvar, låter som en spännande utmaning tills
jag hörde om några av vaden de gjort, nästa gång kanske ;-)

Vägen till Taipo Hut, en kostig

Vägen till Taipo Hut

Närmare Taipo Hut
Kväll vid Taipo Hut

När jag var klar med detta hade jag nästan ingen mat kvar och absolut inga batterier i varken kamera, mobil eller laptop kvar så det var dags att återvända till civilisationen och vidare upp till Christchurch för att hämta upp min syster!

No comments:

Post a Comment